1 października 2013

Tryb pracy na zajęciach

Zajęcia odbywają się w następujących dniach:
- październik
 3. 10, 10.10, 17.10, 24.10, 31.10 (? - z uwzględnieniem ewentualności godzin dziekańskich w tym dniu),
- listopad
7.11, 14.11, 21.11, 28.11,
- grudzień
5.12 (zajęcia rozpoczną się wyjatkowo o godz. 17.00), 12.12, 19.12,
- styczeń
9.01, 16.01, 23.01.

Główne zagadnienia:
I. Schyłek starożytności i recepcja jej dorobku w kręgu religii monoteistycznych – dylematy związane z wiedzą pogańską, asymilacja i dążenie do syntezy. Historia przekładów i obiegu idei
II. Iberia wczesnego średniowiecza i podbój muzułmański. Złożoność etniczna i wyznaniowa społeczeństw; fenomen konwersji; autonomia wspólnot wyznaniowych; chrześcijańskie i muzułmańskie formuły państwa. Żydzi iberyjscy: dorobek i struktury organizacji społecznej
III. Przestrzeń wyobrażona: granice, szlaki, miejsca święte. Znaczenia pielgrzymowania. Koncepcje państwa idealnego i projekty zbiorowe. Idea krucjatowa i rekonkwista.
IV. Czas wyobrażony: idee milenarystyczne i apokaliptyczne
V. Obieg form i motywów artystycznych: architektura i urbanistyka; tradycja ikoniczna i anikoniczna w sztukach wizualnych; tradycja literacka: formy i gatunki, „zgubiona” tragedia, koncepcje miłości; muzyka i sztuki performatywne.
VI. Na marginesie religii oficjalnych: od synkretyzmu magicznego do synkretyzmu mistycznego
VII. Filozofia oraz pierwociny nauk historycznych i społecznych: neoplatonizm i arystotelizm; koncepcje historii.
VIII. Ekspansja Europy chrześcijańskiej u progu czasów nowożytnych. Rozpad jedności społeczeństw iberyjskich. Rekonkwista i czystka pod egidą Królów Katolickich.

Bibliografia:
Burckhardt T., La civilización hispano-árabe, Madrid 1985. Die maurische Kultur in Spanien, Munich 1970.
Cardini, F., Europa a islam. Historia nieporozumienia, przeł. B. Bielańska, Kraków 2006.
Cheddadi, Abdesselam, Ibn Khaldun: l’homme et le theoricien de la civilization, Paris 2006.
Constable, O.R., Medieval Iberia: Readings from Christian, Muslim and Jewish Sources, Philadelphia 1997.
Durand, R., Musulmans et chretiens en Mediterrannee occidentale, Xe-XIIIe siecle. Contacts et echanges, Rennes 2000.
Guichard, P., Structures sociales ’orientales’ et ’occidentales’ dans l’Espagne musulmane, Paris 1977.
Hames, H.J., The art of conversion: Christianity and Kabbalah in the thirteenth century, Leiden 2000.
Hernandez, M. C., Historia del pensamiento en el mundo islamico, 2 t., Madrid 1981.
Hernandez, M. C., El pensamiento de Ramon Llull, Madrid 1977.
Chaunu, P., L’expansion europeenne du XIIIe au XVe siecle, Paris 1969.
Curtius E. R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997.
Dumézil, B., Chrześcijańskie korzenie Europy, Warszawa 2008.
Durand, R., Musulmans et chrétien en Méditerrannée, Xe-XIIIe siècles. Contacts et echanges, Rennes 2000.
Grant E., Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej, Warszawa 1996.
Judycka J., Wiara i rozum w filozofii Rajmunda Lulla, Lublin 2005.
Kennedy, H., Muslim Spain and Portugal: a political history of al-Andalus, London - New York 1996.
Lowney, C., A Vanished World. Muslims, Christians and Jews in Medieval Spain, New York 2006.
Medieval Encounters. Jewish, Christian and Muslim Culture in Confluence and Dialogue, 5 t., Leiden - London - Boston, 1999.
Le Goff, J., Kultura średniowiecznej Europy, Gdańsk - Warszawa 2002.
Menocal, M.R., Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii, Kraków 2006.
Vernet, J., Ce que la culture doit aux Arabes d’Espagne, Paris 1985.
Smith, J. M. H., Europa po Rzymie. Historia kulturowa lat 500-1000. Nowe ujęcie, Kraków 2008.
Southern, W., Western Views of Islam in the Middle Ages, Cambridge Mass., 1962.
Zafrani, H., Los Judios del Occidente musulman. Al-Andalus y el Magreb, Madrid 1994.